بهانه ‏ای برای با هم بودن

در این عصر جدید که همه جا را آلودگی ‏های مختلف پر کرده ، و ماشین و دود و سر و صدا همه جا هست ، مردمان به دنبال لحظه ‏ای برای آرامش و بهانه ‏ای برای دیدن همدیگر و با هم بودن هستند . شاید سیزدهم نوروز ، تنها یک بهانه است ؛ بهانه ‏ای برای آشتی با طبیعت و به یاد زلالی آب ، استواری کوه ، و چشم ‏نوازی درخت افتادن . از صبح زود ، هر چند خانواده را می ‏بینی که به خارج شهر می ‏روند . در آن ‏جا ، خانواده ‏ها با شور و نشاط و دسته دسته ، در کنار آب و سبزه یا زیر درختان بساط خود را می ‏گسترانند . بچه ‏ها بازی می‏ کنند ، مادران مشغول پخت و پز می ‏شوند و پدر ها هم از همه جا صحبت می ‏کنند و در یک کلام ، همگی روز خوشی را پشت سر می‏ گذارند .
 

فرهنگ سازی

فرهنگ احترام به طبیعت را باید از کودکی آموخت و در بزرگسالی به کوچک تر ها آموزش داد . " روز طبیعت " ، فرصت بسیار مناسبی است تا این درس بزرگ را به فرزندان دلبندمان بیاموزیم . آن‏ ها باید بدانند که طبیعت زیبای سرزمینمان ایران ، خانه بزرگ ‏تر همه ما به شمار می‏ آید و ضرر آسیب رساندن به درختان و سبزه زار ها ، ابتدا به خودمان برمی ‏گردد . اگر کودکان یاد بگیرند که درختان ، ریه ‏های تنفسی زمین هستند و بدون آن ‏ها ، حیات روی زمین رو به نابودی می‏ رود ، هیچ گاه به از بین رفتن طبیعت شگفت‏ انگیز کشورمان راضی نخواهند شد . کودکان امروز ، پدران و مادران فردای این سرزمین‏ اند و با این فرهنگ سازی درست ، می ‏توان عشق به طبیعت را در دل آن ‏ها کاشت .
 

رستاخیز طبیعت

باید طبیعت را گرامی داشت ؛ زیرا بهترین هدیه از طرف خداوندگار عالم ، به بندگان است و هیچ کس نمی‏ تواند آن ‏ها را شماره کند و شکرش را به جا آورد ؛ چنانکه سعدی می ‏فرماید :
از دست و زبان که برآید      کز عهده شکرش به درآید
 
بهار ، رستاخیز طبیعت ، زندگی ساز ، دشمن مرگ و وسیله‏ ای برای برانگیختن و بسیج مردم از نواست . در زیبایی‏ های طبیعت ، می ‏توان عشق و زندگی را جستجو کرد . دوباره زیستن را با بهارش ، دوباره سرودن را با قناری ‏هایش و دوباره به منزل رسیدن را با آبشار هایش آغاز نمود . می ‏توان از بلبل و گل ، عشق و دلدادگی آموخت ؛ با شبنم سحرگاهان ، اشک ناامیدی را فراموش کرد ؛ از شکوفه‏ هایش لبخند آموخت ؛ با امواج دریا ، راز دل گفت ؛ و زیبایی واقعی را با عکس مهتاب ، در آب دید . ما همه به طبیعت زیبا ، دست نخورده ، شگفت و بی ‏پایان ایران عزیزمان بدهکاریم .
 

طبیعت در کلام معصومان

پیامبر اکرم صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله فرمود : " نخل را نسوزانید و آن را در آب غرق نکنید . درخت بارور را قطع ننموده و زراعت و کشاورزی را به آتش نکشید ؛ زیرا شما نمی ‏دانید ، شاید در آینده به آن نیازمند شوید " .
 
حضرت علی علیه ‏السلام فرمود : " نگاه کردن به سبزه ، موجب شادابی است " .
 
حضرت امام صادق علیه ‏السلام فرمود : " زندگی با سه چیز خوش است : هوای پاک ، آب فراوان و گوارا ، و زمین نرم و آماده کشاورزی " .
 
حضرت امام کاظم علیه ‏السلام فرمود : " سه چیز به دیده روشنی می ‏بخشد : نگاه به سبزه ، نگاه به آب روان ، و نگاه به صورت زیبا " .
 

طبیعت در کلام مقام معظم رهبری
اهمیت درخت و گیاه

مقام معظم رهبری ، حضرت آیت‏ اللّه‏ خامنه ‏ای ، با اشاره به این که هر سال درختکاری می‏ کنند و به کاشت درخت می ‏پردازند ، درباره اهمیت درخت ، این سبزینه حیات می ‏فرمایند : " درخت ، مظهر حیات در طبیعتی است که ما آن را با نگاه عامیانه ، بی ‏جان می ‏پنداریم " . ایشان سپس ادامه می ‏دهند : " درخت و گیاه ، تا کنون تنها راهروهایی هستند که انسان از طریق آن‏ ها ، توانسته به منابع عظیم و متنوع غذایی در زیر خاک دسترسی پیدا کند . ... اگر گیاه نباشد ، انسان نیست . اگر گیاه نباشد ، حیوان نیست . با توجه به چرخه پیچیده طبیعت و تأثیر متقابل آب و هوا و خاک و درخت بر روی یکدیگر ، اگر گیاه نباشد ، هوا هم نیست . گیاه ، یک پایه اساسی وجود است " .
 

امانت الهی

همه نعمت‏ های خداوندگاری ، در دست ما انسان‏ ها امانت است و باید آن را برای نسل ‏های بعد حفظ کنیم و سالم به آن‏ ها بسپاریم . یکی از این نعمت‏ ها ، طبیعت شگفت این سرزمین و منابع طبیعی فراوان آن است که باید امانتداران خوبی برای آن باشیم . مقام معظم رهبری ، با اشاره به این امانتداری خطیر می‏فرماید : " باید همه چیز را که خدای متعال در این کشور به ودیعه گذاشته است ، احیا کنیم و در اختیار نسل کنونی و نسل آینده قرار بدهیم . منابع طبیعی ... [ و ] طبیعت نیکویی که در اختیار ماست ، میراث عظیمی که گذشتگانمان در اختیار ما گذاشته ‏اند و خیلی چیز های دیگری که در اختیار ماست ، باید آن ‏ها را احیا کنیم و در واقع ، نِعَم الاهی را استخراج نماییم " .
 

حفظ منابع طبیعی

همه ما می ‏دانیم که منابع طبیعی ، محدود است و امکان تمام شدن آن وجود دارد . پس بر ماست که با برنامه‏ ریزی حساب شده ، جلو هدر رفتن و نابودی این منابع کمیاب الاهی را بگیریم و نگذاریم آن ‏ها ، به این راحتی از کف بروند . مقام معظم رهبری ، درباره همین مسأله می‏ فرماید : " ما باید بتوانیم با برنامه ‏ریزی ‏های دقیق ، با مدیریت قوی و با اصرار و جدیت در کار ، خودمان را از تضییع خسارت‏ بار منابع حیاتی و طبیعی ، مانند درخت و آب و خاک نجات بدهیم " . ایشان سپس در ادامه می‏ فرمایند : " امیدوارم که ان شاء اللّه‏ همه ـ هم دولت ، هم آحاد مردم و هم مسئولان بخش‏ های متفاوت ، به مسأله مهم حفظ منابع طبیعی ، گیاه ، درخت ، کشاورزی ، استفاده بهینه از آب ، خاک و امکانات گوناگون دیگر ، به طور جدی بپردازند " .